martes, 25 de junio de 2019

STEVE GIBBS - 22 Diferencias - AL070

ref: AL070

Autor: STEVE GIBBS

título: 22 Diferencias

Plantilla:
Steve Gibbs - guitar, voice, percussion, arranging and transcription

Sarah Goldfarb - voice (1, 2, 9)

Engineers / Yves Duke Baudoin, Yves Mora, Nicolas Rastoul, Bernard Monod, Dave Gibson, Andy Ludbrook, Roland Voglaire
fecha de publicación: 26 jun 019



Esta edición pretende mostrar el excelente trabajo del maestro Steve Gibbs a través del análisis e interiorización de la música que ha realizado durante años. Su trabajo abarca varios siglos y, de alguna manera misteriosa, consigue describir una línea que los une a todos. Estilos, épocas, modos y técnicas dispares se presentarán ante nuestros oídos como formantes de una sola manifestación universal: esa que llamamos música.

Narváez, Apostel, Schoenberg, Bach, Barrios, Jobim, Brouwer y Gibbs son las piezas que encajan sorprendentemente en esta propuesta…

En palabras del maestro Alain Féron:


"Steve, je suis très impressionné par ce montage de ta période 7 cordes ! C'est décoiffant ! les allers-retours dans le temps, les recréations, arrangements, improvisations et commentaires de ta plume, de la voix (y compris la tienne qui reste étonnante dans ses registres si variés) font dialoguer des siècles de musique en leur conférant un centre de gravité, une unité sous-jacente des plus étonnantes et complètement passionnantes de bout en bout. Cette écoute en continue à travers ce labyrinthe de ta pensée artistique est en outre aussi émouvant (sur le plan sensible) que surprenant (sur les plans... conceptuel et esthétique). A écouter absolument in extenso et d’un seul tenant !
 - Alain Féron"

(Estoy muy impresionado por este montaje del periodo de 7 cuerdas de Gibbs ! Es asombroso ! las idas y venidas en el tiempo, las recreaciones, los arreglos, improvisaciones y comentarios de su mano, de la voz (incluyendo la suya que sigue siendo sorprendente en esos registros tan variados) hacen dialogar siglos de música aportándoles un centro de gravedad, una unidad subyacente de las más asombrosas y totalmente apasionante de principio a fin. La escucha integral a través de ese laberinto de la mente artística de Gibbs es, además, tan emocionante (en el plano sensible) como sorprendente (en planos... conceptuales y estéticos) - Alain Féron.)

(This montage from your 7 string period is mind-blowing! The back and forth connections in time, recreations, arrangements, improvisations and self-penned commentaries, voice (including yours, which continues to surprise in such varied registers) create a musical dialogue between the centuries, while giving them a centre of gravity and an underlying unity that fascinate and enthrall from beginning to end. This continuous aural sweep across the labyrinth of your artistic thinking is as moving (on the perceptual level) as it is surprising (on a conceptual and aesthetic level). People should listen to the whole album in one swoop! - Alain Féron)

5 siècles, d’innombrables diffractions
Ce que nous entendons ici est un nouvel album à part entière, fruit d'un processus de sélection très imaginatif, réalisé par Victor Sequi parmi mes projets solo de la période 1995 à 2010. Grâce à la finesse de ses enchaînements, Victor crée une nouvelle œuvre autonome, cohérente et pleine de symétries inattendues. Sa sélection capte également un esprit fiévreux de découverte et de recherche, qui caractérise cette période où je suis revenu au répertoire classique, après une décennie consacrée à la musique expérimentale. Je me sentais mûr pour tourner ce regard expérimental vers un répertoire écrit. Dans ce but, j’ai développé des techniques de performance personnalisées sur un instrument étendu, le tout taillé spécifiquement aux besoins esthétiques de projets spécialisés, tels que Narvaez Los Seis Libros, Bach l’Oeuvre de luth et la musique de la Seconde école de Vienne. Ce fut également une période de travail intensif sur les implications du dialogue avec la danse et le mouvement. Les sélections de Bach, Jobim et Gibbs sur cet album ont été arrangées ou composées dans le contexte de performance interactive avec les chorégraphes Loulou Omer, Claudio Bernardo et Milton Paulo.

En janvier 2012, une blessure de la main a laissé des séquelles permanentes, me poussant à développer une ergonomie adaptée sur un nouvel instrument, à savoir la guitare classique 8 cordes avec capteurs embarqués. Depuis lors, cet instrument a déjà figuré sur de nombreux enregistrements en groupe, dont les titres sur Alina Records indiqués ci-dessous. Des enregistrements solistes de cette nouvelle période ne tarderont pas à suivre. La continuité temporelle n’est pas statique … elle est susceptible d’être redéfinie par le futur. Je remercie Victor Sequi pour ces 22 Diferençias. La nouveauté rafraîchissante de sa synthèse nous permet de découvrir 5 siècles de musique, enregistrée sur 15 ans, à travers un nouveau prisme auditif entièrement indépendant de l’Axe temporel directionnel.

Steve Gibbs, Bruxelles 2019

5 centuries, innumerable diffractions
What we hear here is an authentically new album, fruit of a highly imaginative selection process carried out by Victor Sequi from my solo recordings over the period 1995 to 2010. Victor’s sensitive sequencing of these selections creates an autonomous, coherent new work, full of unexpected internal symmetries. His selection also captures the spirit of feverish discovery that characterized this period, when I returned to classical performing, following a decade of exclusive concentration on experimental music. I was now ready to bring an experimental view to written repertoire, developing personalized performance techniques on an expanded instrument, specifically tailored to the aesthetic requirements of my specialist projects such as Narvaez Los Seis Libros, Bach Lute Works and Second Viennese School composers. This was also a time of intensive work with the implications of dance and movement. The music of Bach, Jobim and Gibbs heard on this album was arranged or composed specifically for live interactive performance with choreographers Loulou Omer, Claudio Bernardo and Milton Paulo.


In January 2012, a serious hand injury pushed me to develop an adapted ergonomics on a new instrument, the 8 string classical guitar with inbuilt noise captors. This instrument features on numerous group recordings, including the Alina Records releases listed below. Solo recordings from this present new period will follow over the coming years. The Time continuum is mysteriously multidirectional. The past is not static … it can be redefined by the future. I thank Victor Sequi for these 22 Diferençias. The refreshing newness of his synthesis allows us to discover 5 centuries of music, recorded over 15 years, through an aural prism completely independent of directional Time.

Steve Gibbs, Brussels 2019

Steve Gibbs Bio
Born in Chicago in 1959 and settled in Belgium since the beginning of the 1990s, Steve Gibbs is a specialist of the 8 string classical guitar. His professional training includes Western music, Karnatic and Buddhist chant and Korean shamanist percussion. His activity spans recitals, research, experimental creation and sound work with autistic children. Collaborating with master luthiers, he has developed an extended concert guitar with embedded captors, enabling him to approach lute and keyboard repertoire, contact noise and odd string fractions within a single instrument. His group work includes trio Namu 3, death gagaku quartet Wasteland and the duo Fire Walk With Us with lutenist Christian Vasseur. As a soloist, Steve Gibbs is currently focused on the complete works of J.S. Bach and Alain Féron.

Instruments / Dieter Hopf, Alastair McNeill
Photos / Jeanne Bidlot, Ivan Bradley, Véronique Gailly
Steve Gibbs is a member of Sounding Arts Collective

22 Diferencias en la Radio:
https://universosparalelosradioshow.blogspot.com/2019/10/emision-24102019.html?fbclid=IwAR04o8J1hEtYn1kk8PX4g8vpOTb1BV6GIPDjaI5e8FVqlr39fj3996Hkmys

https://www.ivoox.com/llums-tunguska-programa-157-30-10-2019-audios-mp3_rf_43769300_1.html?fbclid=IwAR3uzsDYdoSoJNSTg8yxtvrfBrmPqB5H9L6BIeB9xVU3nKddl74sxTQ8UKA


otras obras de Gibbs en Alina:


No hay comentarios:

Publicar un comentario